آیا تصفیه فاضلاب کشاورزی به اندازه سایر فاضلاب ها مهم است؟
نوشته شده توسط : آرال شیمی

آیا تصفیه فاضلاب کشاورزی به اندازه سایر فاضلاب ها مهم است؟

فاضلاب کشاورزی

فاضلاب کشاورزی، یکی از زیر شاخه های موثر در آلودگی فاضلاب کلی می باشد. در ابتدا بهتر است با مفهوم و تعریف فاضلاب آشنا شویم. حتما با این سوال مواجه شده‌اید که فاضلاب چیست؟
‌برای پاسخ به این سوال تعاریف مختلفی وجود دارد.
برای نمونه، به آب مصرف شده‌ای که بازمانده فعالیت‌های مختلف انسانی است. و به گونه‌ای خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن به حدی تغییر کرده است، فاضلاب می‌گویند

 

انواع مختلف فاضلاب‌ها

فاضلاب‌ها انواع مختلفی دارند. مانند:

  • فاضلاب خانگی یا شهری
  • فاضلاب صنعتی
  • فاضلاب سطحی (به منظور آب‌های سطحی)
  • فاضلاب کشاورزی‌

در کشاورزی معمولا با سموم، ضد آفت‌ها و کود‌های شیمیایی مختلف سر و کار داریم.
آب‌های سطحی‌ که از فعالیت‌های کشاورزی حاصل می‌شوند، با این کود و سم‌ها در تماس‌اند و ممکن است به وسیله مواد شیمیایی موجود در آنها آلوده شوند. این آب‌های آلوده را فاضلاب کشاورزی می‌گویند.

چگونه می‌توان با این مشکل مقابله کرد؟


همانطور که می‌دانیم در دنیای امروزه تقریبا برای هر مشکلی راهی وجود دارد! و همچنین برای مشکل فاضلاب کشاورزی و آلودگی آن‌هم راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با آسیب‌های احتمالی مقابله کرد.

 

آیا راهی برای از بین بردن فاضلاب کشاورزی وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم خیر.
زیرا با توجه به نیاز انسان و… فعالیت‌های کشاورزی، همواره ادامه دارند. و هیچگاه نمی‌شود فعالیتی را مختل کرد. همچنین برای کشاورزی نمی‌توان از سم، کود و مواد شیمیایی استفاده نکرد. هرچند می توان از محصولات ارگانیک که جایگزین های مناسب تری برای آفت کش ها و سموم شیمیایی هستند، استفاده نمود.

● آیا ممکن است از این فاضلاب استفاده‌‌ای بشود؟

برای پاسخ به پرسش سوم ممکن است ابتدا با خود فکر کنید، که چگونه ممکن است از فاضلاب کشاورزی با وجود مواد شیمیایی و خطرناک استفاده کرد؟
اما پاسخ ما به شما این است که بله، امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه استفاده از فاضلاب و به طور کلی فاضلاب‌ها امری طبیعی است.
از این فاضلاب‌ها در کشاورزی، ابتدا برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

● چگونه می‌توان فاضلاب کشاورزی را تصفیه کرد؟

آب‌های زاید را از زمین کشاورزی جمع‌آوری و سپس بعد از جمع آوری به سیستم تصفیه هدایت می‌کند. پس از جمع آوری، انتقال فاضلاب هم از اهمیت و توجه ویژه‌ای برخوردار است تا به موجودات آسیبی نرسد.
لازم به ذکر است برای تصفیه فاضلاب کشاورزی و استفاده از این سیستم نیاز به فضای کافی، هزینه و بودجه لازم و دقت در انتخاب سیستم مناسب می‌باشد.

معایب استفاده از آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب

بعد از تصفیه فاضلاب کشاورزی، تقریبا مشکلی برای استفاده از آن وجود ندارد. اما چنانچه این تصفیه به روش صحیح و درست انجام نگیرد، باعث زیان رساندن به عوامل مختلف، همچون موجودات زنده و مخصوصا محصولات می‌شود. زیرا فاضلاب مربوط کشاورزی، غلظت بالایی از مواد شیمیایی و عناصر سمی را دارا است. که در دراز مدت تاثیرات آن مشاهده می‌شوند و البته اغلب مردم به دلیل گذشت زمان و تاثیر گذاری آن در طولانی مدت متوجه علت آن نخواهند شد.

مزایای استفاده از آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب

تصفیه درست فاضلاب کشاورزی و استفاده از آن مزایایی در پیش دارد که موارد زیر نمونه‌هایی از این مزایا هستند :
– جلوگیری از ورود این فاضلاب‌ها به محصولات و زندگی انسان‌ و دیگر موجودات
-کاهش بار آلودگی زیستی
– آسیب نرسیدن به محصولات و جانداران.
-کاهش هزینه آب کشاورزی
-استفاده بهینه از آب در زمان کمبود آن و غیره

آینده فاضلاب کشاورزی

با گذشت زمان و پیشرفت انسان‌ها، نیاز‌های کشاورزی و همچنین فعالیت‌های مختلف انسان‌ افزایش میابد. در پی این افزایشات به طور معمول، روند افزایش فاضلاب هم ادامه دارد. برای استفاده درست باید به دنبال بهترین روش‌‌ها بود، تا از آسیب رساندن به عوامل مختلف جلوگیری شود.

اکسیدین آب و فاضلاب (اگوسیب)

تیم آرال شیمی ضمن معرفی محصول اکسیدین آب و فاضلاب، با نام تجاری «اگوسیب» قدمی بزرگی در عرصه گندزدایی آب و فاضلاب برداشته است. این محصول دوستدار محیط زیست می باشد. به طوری که در اثر تجزیه پراستیک اسید/ هیدروژن پرواکساید توسط طبیعت، آب، اکسیژن و دی اکسید کربن تولید خواهد شد. این مواد به نوبه خود نیز وارد چرخه مواد طبیعی می شوند. به عبارتی باقیمانده مضری از خود برجای نمی گذارد.

اگوسیب باعث کاهش BOD و COD  آب می گردد و به نوعی جایگزین کلر و ازون در سیستم گندزدایی فاضلاب می شود. هم چنین خطرات ثانویه آن ها را ندارد. از جهت دیگر رنگ و بوی فاضلاب را هم کاهش می دهد.

اکسیدین صنایع آب و فاضلاب، یک محصول ضدعفونی کننده قدرتمند با قدرت اثرگذاری بالاست که طیف بسیار وسیعی از انواع عوامل بیماریزا از قبیل E.Coli و سالمونلا و لژیونلا را بطور کامل از بین می برد. جهت اطلاعات بیشتر به سایت آرال شیمی مراجعه فرمایید.





:: برچسب‌ها: #آرال شیمی , #فاضلاب کشاورزی , #اکسیدین , #ضدعفونی فاضلاب کشاورزی ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: